torsdag 19 mars 2009

Byggkaos = normalt?

Jag ser väldigt ofta på program som Simon & Tomas, Bygglov, Arga snickaren.... mfl. och slås nästan alltid av att i stort sett alla som är med i dessa program lever i ett mer eller mindre byggkaos. Och jag slås allt oftare av att vi lever likadant, mer eller mindre.
Varför är det så att om man har hus (och barn och hund och katt och två heltidsjobb och fan och hans moster) så ska man dessutom bygga ut/bygga om/renovera hela huset samtidigt? Kan någon vänlig själ förklara för mig varför man sätter sig i den situationen?
Jag kan bara se till mig själv och hur vi har det och har haft det.
Vi började med att renovera köket när vi flyttade ihop för ca 6 år sedan. Sedan har det rullat på.... byggt ut huset och samtidigt renovera resten av det. Gift oss, skaffat barn osv...
Vi har det inte alls så kaotiskt som många av familjerna som är med i ovan nämnda program, men huset är långt ifrån färdigt och jag kan bara nämna köket som ett exempel. Började för 6 år sedan och det är fortfarande inte klart. Och med klart menar jag att alla lister och sånt är på plats (det sista små-fixet liksom).
Det enda rum i hela huset som är KLART är Oskars rum.

Maken min har egen byggfirma och jobbar mycket så det är klart att han inte alltid orkar fortsätta snickra hemma på kvällarna när det är det han gjort hela dagen innan. Och jag kan inte göra det heller. Mitt jobb brukar vara att måla när det är dags för det, men det brukar ta ett tag att komma dit.
Dessutom finns det ju annat i ett hem som ska skötas. Tvätt, matlagning, städning, handla, husdjuren, barnen.

Så, min enkla fråga är bara varför man börjar på alla ställen samtidigt och inte slutför ett enda av dom?
Jag kan inte svara på det. Men jag lider med familjer som lever i ständigt kaos och jag irriterar mig på allt som inte är färdigt här hemma.

Så det är bara att jobba på och om man till slut är redo att kasta in handduken så är det då dags att ringa Bygglovs-gänget.

1 kommentar:

Theannapanna sa...

Haha... ja, ni är inte så illa ute att arga snickaren har ngt att skälla på i alla fall, o Tomas&Simon behöver ni inte... Bygglov har ju oxå egen designer men om du får låna hem Matte o Wille så kan de jobba o du pekar :-)

Kram på dig!!!