måndag 17 juni 2013

På strövtåg i trädgården

I lördags tog jag en runda i trädgården för att vattna och kollla in grönsakslandet och allt annat som växer och frodas just nu.
Var tvungen att dokumentera lite också :)
 
Schersminbusken har en massa små ljusgröna knoppar som snart kommer slå ut till vita vackra blommor. Tyvärr brukar då också bladlössen komma. I massor! Svarta små varelser som sitter överallt på busken. In´t vill man plocka in någon kvist till vasen då heller :(
 

Kirskålen tar verkligen ÖVER HELA VÅR TRÄDGÅRD!!
Det är en så kallad hat-kärlek jag har till denna blomma/ogräs/guds fördömda påhitt.
Den är ju inte ful... Inte ett dugg faktiskt. Och den går ju att äta, även om jag aldrig provat.
 


 
Pionerna hade i lördags sprängfärdiga knoppar och idag har några börjat slå ut.
Jag älskar pion. Både som knopp, då man vet att alla dessa vackra blommor snart slår ut. Och sen när den har gjort det.... O M G!! Vackra, vackra pion.
 
 
Daggkåpa är en annan favorit. Härligt gröna blad och underbart ljust grön-gula blommor. Så fin i buketter.
 
 
Upp från min ena daggkåpebuske (för dom blir verkligen buskar) klättrar en Jackmanii klematis.
Än så länge har jag aldrig fått blommor på den, men kanske snart.... Jag trodde dock att den skulle vara mer snabbväxande, men den tar tid på sig.
 
 
Rosenhagtornen har slagit ut sina rosa fina blommor. Härligt med blommande träd.
Detta träd skulle dock må bra av en rejäl beskärning för det spretar åt alla håll. Men det blir ett senare projekt...
 
 
Som sagt, så här såg det ut i trädgården för två dagar sedan. På två dar händer det mycket. Man nästan hör hur det knakar och växer :)
 
 


1 kommentar:

Anonym sa...

Så fint och visst blir man lycklig när pionerna blommar :)

Kram Madde