onsdag 9 mars 2011

Reflektion

Varför ska man som kvinna av idag vara så himla duktig?
Vi ska:
kunna laga god mat och gärna svänga ihop en god och näringsriktig trerätters på en halvtimme. Vi ska också kunna inreda vårt hem med lagom moderna och personliga möbler och pryttlar och helst ska man ha råd med några liiite dyrare grejer så det syns att man minsann kan lägga pengar på kvalitet.
Sen är det ju inte fy skam om vi gillar att baka heller. Klart att man ska bjuda sina nära och kära på allehanda godsaker med jämna mellanrum och då bli överösta med komplimanger om hur "uuunderbart gott detta var" t ex.
Glöm sen inte att göra några inlägg på Facebook om alla nya recept man orkat prova på eller att man nyss "varit ute i friska luften och tagit en lååång och snabb (!) promenad" just för att "vädret är ju såååå ljuvligt".
Träna måste man ju också hinna med (annars kan man ju inte äta utav alla goa saker man bakar).
Glöm inte heller att vi ska hinna städa, tvätta och diska och ta hand om våra barn (som är minst 2 till antalet).
Som grädde på moset är det trevligt om vi hinner pyssla en del, typ sy eller sticka och göra vackra gratulationskort och presenter till dom som vi uppvaktar. Självklart så är vi iklädda något snyggt och modernt då vi går på kalas.
Var gärna med i styrelsen på någon förening också eller ställ upp som klassförälder. Några möten om året kan man ju alltid klämma in.

Det är en hel del krav (?) som ställs på den moderna kvinnan. Frågan är bara... Vilka är det som ställer kraven? Kan det vara så att det är vi själva som gör det?
En annan fråga som dyker upp i huvuder är: Vad fasen gör våra män??? Jobbar antar jag. Men det gör ju vi också.

Mycket av detta stämmer väldigt bra in på mig själv. Så detta är mest en reflektion på mitt eget liv. Men många kvinnor som jag känner tror jag kan relatera ganska bra till detta också.

Så nu lägger jag ner kraven en stund och vilar bredvid sonen i soffan.

3 kommentarer:

Annaomlivet... sa...

Vad tråkigt att du känner att du har så många "krav" på dig... Att inte en del saker är mer för att man vill o annat för att det är bäst att ha det gjort för att familjelivet funkar bättre då...

Jag har tur som har Mattias som oftast hjälper till så mkt som han gör kanske.

Kram på dig!
En välförtjänt vila!

Madde sa...

Jag känner igen mig i mycket, förutom att hinna gå på möten osv. Jag la till och med ner att vara med i en syjuntagrupp för att jag kände att jag inte hade varken tiden eller orken. Brukar gå i perioder för mig att jag vill fixa och dona och sen när jag totalt "skiter" i det.

Jag hoppas att du njöt av vilostunden, det skulle jag ha gjort!

Kram kram Madde

Sofia sa...

Skönt att du unnade dig en stund i soffan med sonen :-)

Jag har släppt alla krav och mår hur bra som helst. Läser i min nuvarande bok att det handlar inte om att börja med nya vanor, man ska tona ner det man är för bra på som i mitt fall att vara för snäll :-s fixa och dona och ställa upp för alla. Det är när jag börjar reflektera över vad jag vill och inte vill som jag ser effekt. Hoppas du hittar din balans i alla krav (som ofta är ens egna) och gör saker för att du väljer och för att du gillar det.
Kram Sofia